torsdag 31 december 2009

Ett decennium/Mitt decennium

Nu går vi mot slutet av ett decennium. Jag börjar på en sammanfattning. Hösten 1999 fick jag erbjudandet om att börja plugga till sv/so lärare i Falun. Jag satt i en taxibil i Storfors när telefonen ringde. Det var en fredag och jag fick över helgen på mig att tänka. jag minns hur tårarna rann när jag ringde till Rickard för att tala om detta. Det blev inget Falun. Våren 2000 började jag plugga på Karlstads Universitet till fritidspedagog. Där träffade jag en av mina allra bästa vänner redan första dagen. Det var Maria. Under denna termin växte beslutet fram om att bytta inriktning till förskollärare, vilket jag inte ångrar. Åren som följde var tuffa men roliga och lärorika.jag utvecklades som människa och gjorde en stor investering i mig själv. Det blev en el jobb för att dryga ut kassan. På "nattis" trivdes jag allra bäst. Jag köpte min lilla röda golf diesel som jag älskade... Vi fick en ny familjemedlem Oboy. Julen 2002 var det stor examenshögtid i Karlstads domkyrka. Jag hade redan fått en fast tjänst som jag skulle tillträda i januari 2003. Den Paradisgröna Audi A4 TDI var mitt senaste fynd. Sedan följde en jobbig tid, jag saknade universitetet mina vänner och de utmaningar som man ställdes inför, jag tappade nog fotfästet lite. Sommaren 2003 bytte jag jobb och kommun. Vilket inte blev som jag tänkt mig, men något lärde jag mig väl av det oxå. Mina magproblem blev värre och värre... Anna Lind Mördades och Sverige var i chock. sommaren 2004 bestämde jag mig för att plugga vidare till Lärare. Nu var jag tillbaks på Karlstads Universitet. Det blev nästan 2 år till. Julen 2005 fick jag ett erbjudande om att vara med och starta en ny förskola, jättekul. Jag började 2006 med att plugga heltid och jobba heltid. Det var tufft... Det resulterade i en längre sjukskrivning. 2007-2008 var en tuff tid med många och långa sjukdomsperioder, magen var i kaos. Till hösteterminen 2008 hamnade jag på min nuvarande arbetsplats och där är jag kvar än i dag. Jag fick min efterlängtade lärartjänst på 100%. Det har blivit några resor under detta decennium. Grekland fem gånger, Tyskland tre gånger, England en gång, Polen en gång. Vi har åkt en del skidor i bla Sälen. Jag har slutat spela fotboll och gått upp massor i vikt. Jag har köpt en gård och byggt ut huset. Många av mina vänner har fått barn, både ett och två. Det var varit många trevliga bröllop... Jag har fyllt 25 och 30 år samt förlovat mig... Jag har fått farofylld uppdrag som att vara tärna på Karolinas bröllop och bli fadder åt tre härliga ungar: Olivia,Anton och Astrid... Vänner har kommit och vänner har gått. Jag har lärt mig vilka som är de riktiga vännerna som ställer upp. Jessica, Maria, Helene och Karolina Tack för att ni finns och har funnits. Jessica jag kommer alltid att "älska" dig för att du fanns där för mig midsommarafton 2006. Jag har strävat efter att utvecklas som människa, vilket jag tror att jag gjort...Jag har lärt mig att värdera vad som är viktigt och inte viktigt i livet. tycker fortfarande det är jobbigt att folk tror de kan säga och göra vad som hellst mot mig, de verkar tro att jag inte har några kännslor. MEN JAG HAR KÄNNSLOR!!! Det har hänt massor med saker som jag har glömt att skriva om se inte detta inlägg som färdigt det kommer säkert mera...

3 kommentarer:

Maria sa...

Jösses Linnéa! Jag blir ju tårögd...detsamma till dig min vän. Kram på dig.

Linnéa sa...

Jag menar vart enda ord Maria! Du är en riktig vän...

Helene sa...

instämmer med förgående talare....

Många kramar