söndag 19 oktober 2008

Sammanfattning av veckan som gått...









För att sammanfatta min lediga vecka så blev den ju inte riktigt som var tänkt från början. Måndagen började med att jag jobbade, då passade jakt laget på att skjuta en kalv. Tisdagen började med en fin tur ut till passet i mossen och över tre timmar på pass, vi hade en del älg i det drevet bla en stor tjur. Nästa drev satt jag på min sten och njöt av väder och naturen, i detta drev hade vi mints ko och kalv. På kvällen blev det pizza som traditionen bjuder. Onsdagen var inte vädret på topp, men det gjorde inget jag satt i det passet jag brukar i detta drevet, det tog långtid så lång att jag bara hann med ett drev för det var dax för mig att jobba en stund på eftermiddagen. På kvällen var det mässen och pytt i panna som gällde, själv åt jag kyckling sadlad med nötter.. mumms... Rickard fick vända hem igen för att göra ett eftersök på ett på kört rådjur. Det blev massor med jakt prat och biljard. Torsdagen bjöd på ett uppehåll i jakten, kalven från i måndags styckades. och jag fick penicillin mot borelia(en fästing på ca tio år och den har borelia) På kvällen blev vi bjudna på mat. Fredagen var det dax för jakt igen och jag låg i sängen med magont, jäkla otur. Ingen älg denna dag, men en av skyttarna såg vargen som sällskapat oss under hela veckan. Fredag kväll dax för mat igen och en slutkörd sambo och hundförare ville hem och sova tidigt... Lördagsmorgon tråkigt väder jag satt i myren igen och älgarna sprang runt mig, ko och kalv, ko med två kalvar. I nästa pass var det dax igen att bli förbi sprungen av ko med två kalvar, utan att se dem... Det blåste på hygget där jag satt, det var kalt trots att solen sken ibland. så kom smällen och tio taggaren låg... Härlig avslutning. Några timmars arbete med ur tagning och flåning, Hem för att ta det lugnt och vila. Kinamat stod på menyn. Söndagen blev en dag i svampskogen och en lång promenad med O´boy som blivit väldigt åsidosatt denna vecka. Planering av veckans lektioner och bokning av hotell i Falun blev kvällens aktiviteter. Min älgjakts vecka blev ganska så sönder hackad, pga jobb, möte och sjukdom. Men jag ska inte klaga det har varti skönt att få uppleva naturen på närahåll i några dagar.... Det blir ju mer chanser att åtminstone få se en älg. Nu ska jag sova för i morgon är en annan dag....

Inga kommentarer: